Eerder schreef ik een stukje en daarin benoemde ik het belang om dat wat je schrijft door iemand te laten lezen die eerlijk tegen je durft te zijn. Ik schreef ook dat ik door de jaren mensen heb ontmoet die mijn verhalen willen lezen en deze verhalen van waardevolle feedback willen voorzien. Veel van deze mensen zijn ook schrijver, vaak naast een fulltime job.

Een van deze mensen is Monica Roos. Ik ontmoette haar in 2016 bij de tweemaandelijkse schrijf- en feedbackbijeenkomsten van EWA-Nederland (welke ik in december 2019 heb overgenomen)

Monica Roos schrijft erotische romantiek vol humor, compassie en met een (soort van) happy-ending. Daarnaast heeft zij ook een aantal blogs geschreven met ’tips & tricks’. Van Monica kreeg ik toestemming om een blog dat zij ooit schreef op mijn eigen website te plaatsen omdat ik denk dat veel beginnende schrijvers in de erotica hier veel aan kunnen hebben.

Wil je meer weten en vooral ook lezen van Monica? Neem dan een kijkje op haar site.

Monica Roos:

Af en toe krijg ik wel eens verhalen opgestuurd van mensen die hun eerste schreden op het pad van de erotische schrijfkunst zetten, met de vraag of ik hun verhaal wil voorzien van feedback. Ik doe dat graag en regelmatig zitten er veelbelovende talenten tussen. Veel schrijvers beginnen met het opschrijven van hun eigen (erotische) fantasieën. Logisch, zo ben ik zelf ook ooit begonnen. Maar valkuil nummer één die ik veelvuldig in feedback aan schrijvers teruggeef, is dat het schrijven over fantasieën voor de schrijver zelf heel opwindend kan zijn, maar voor de lezer niet per definitie een interessant verhaal oplevert. Ik heb heel vaak het gevoel dat ik een soort Hunkemöller reclame met een lachende Sylvie Meis in de hoofdrol aan het lezen ben. Te perfect, te makkelijk, te voorspelbaar. Kortom, niet interessant.

Dat wil niet zeggen dat een erotisch verhaal altijd meteen heel extreem, ranzig of dramatisch moet zijn. Ik ken een schrijver van erotische verhalen die de hoofdpersoon aan het eind van het verhaal bijna altijd dood laat gaan. Dat is dan wel weer het andere uiterste 😉 (hoewel ik erg van zijn verhalen geniet). Ik vind wel dat erotiek ook altijd moet “schuren”, al is het maar een beetje, om het spannend te maken. Een voorbeeld:

“Een man en een vrouw komen elkaar tegen en de vonk slaat over. De man gaat met de vrouw mee naar huis. Hij is enorm geschapen en zij superstrak. Ze hebben seks zoals ze nog nooit seks hebben gehad en komen klaar zoals ze nog nooit zijn klaargekomen. Daarna knuffelen ze nog even en gaan dan blij weer naar huis.”

Klinkt ideaal toch? Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik word hier als lezer niet erg warm van. Nu voeg ik willekeurig even wat informatie toe:

  • Zij is getrouwd met een andere man waar ze ook erg veel van houdt.
  • Hij heeft al twee jaar geen succesvolle date meer gehad.
  • Zij denkt: “als ik hem mee naar huis neem, wat zal hij dan wel niet van mij denken?!”
  • Als hij bij haar thuis komt, blijkt het een enorme puinzooi te zijn.

Dit zijn stuk voor stuk zaken die, als ze in het verhaal worden uitgewerkt, de fantasie minder perfect maken, maar het verhaal veel boeiender voor de lezer. Dus schrijven vanuit je eigen fantasie is prima, maar gooi ook schaamteloos die emoties, dilemma’s, onzekerheden, dierlijke verlangens, dagelijkse beslommeringen (met mate!), blunders en onvolkomenheden in je verhaal. Zorg voor wrijving, een onverwachte wending en laat je personages tot een inzicht komen. Je laat dan veel meer van jezelf als schrijver zien en dat is wat de lezers willen. Ik in elk geval wel.